Zoeken in deze blog

woensdag 11 maart 2020

‘Ik gun iedereen minder tv’

Ik vind Micha Wertheim op dit moment een van de beste columnisten bij het radioprogramma OVT, en in de uitzending van afgelopen weekend stal hij helemaal mijn hart met zijn ode aan de poëzie, aan de vrijheid van de lezer en aan zijn leraar Engels Gerrit van Aken. Het was alsof ik hem hoorde vertellen over mijn eigen leraar Engels op het Zeeuwse Koningin Wilhelmina Lyceum in de jaren 80, Rob de Melker. In mijn herinnering probeerde die ons destijds net zo’n vrije en niet door leermethoden en uittrekselboeken voorgekauwde leeshouding bij te brengen als Wertheims leraar. (Zonder de andere talenleraren op ons lyceum overigens te kort te willen doen, want ook aan hen heb ik geen slechte herinneringen.)

bron: Wikipedia
De column van Wertheim is hier nog te beluisteren. Wie de column liever leest dan beluistert, kan hem nalezen op de site van Wertheim.

Dan mis je alleen wel zijn behartenswaardige uitsmijter in reactie op de samenvatting van zijn column door Jos Palm, die er zoals wel vaker in OVT (je moet je gasten ook wat ruimte gunnen) heel charmant nét naast zit: de essentie van zijn verhaal is dat hij iedereen wat minder tv gunt.

Ook ik gun iedereen minder tv. En misschien een beetje meer radio—maar met mate.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populairst de afgelopen 30 dagen

Populairst aller tijden ooit: